Vraag & antwoord voor bewoners

Warmtescan rapport ontvangen?

De rapportage is op maat gemaakt, op basis van de (warmte)scan van de woning. De beoordeling van het beeld en het advies zijn zo geschreven, dat je meteen een helder beeld hebt van de warmtelekken en kansen in de woning.

Je krijgt een advies voor het onderdeel van het huis met de meeste potentie tot besparing. We geven tips voor 'quick wins', zoals het aanbrengen van radiatorfolie en tochtstrips. Op die manier kan je snel en effectief aan de slag met het verduurzamen.

HeatPulse-Graphic-Reports-Explanation-210×135-Bewoners

Aan de slag na Heatpulse bezoek?

Als er verbeteringen aan jouw woning mogelijk zijn, dan kan je op basis van de rapportage direct aan de slag met isolatie. De kleinere maatregelen vergen doorgaans geen grote investering. De kosten voor grotere isolatieprojecten liggen een stuk hoger. Met betere isolatie bespaar je wel meer op de energierekening. Je hebt de investering er in de meeste gevallen na een aantal jaren uit. Klik op "Bespaartips" voor een aantal concrete bespaartips.

Daarbij stimuleert de Nederlandse overheid het nemen van isolerende maatregelen. Er zijn verschillende subsidieregelingen waar je gebruik van kan maken. Eén van deze regelingen is de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing voor woningeigenaren (ISDE). Onder andere voor het uitvoeren van isolatiemaatregelen, kom je in aanmerking voor deze subsidie. Voor meer informatie kijk je op de ISDE pagina van het RVO. Bereken direct je potentiële subsidie en doe je subsidieaanvraag.

HP-Graphic-People-1920×2400-1

Hoe zit het met mijn privacy?

Het kan natuurlijk zijn dat je wegens privacyoverwegingen liever niet hebt dat er een opname van je woning wordt gemaakt. Gelukkig zijn personen niet herkenbaar op een Heatpulse scan. Huiseigenaren ontvangen aan de start van het project een brief van de gemeente. Hierin staat duidelijk vermeld hoe je je aan- of af kan melden.

Wil je meer weten over privacy?

 

Wat kost Heatpulse?

Voor bewoners is Heatpulse gratis. De kosten worden meestal gedragen door de gemeente en zijn afhankelijk van het type project en het aantal woningen dat bij het project betrokken wordt. Bij elk project leveren we een Heatpulse analyse op aan de gemeente. Hierin bieden we op basis van geaggregeerde informatie inzichten, bijvoorbeeld over de meest geadviseerde maatregel in een wijk/buurt. Op basis hiervan kunnen vervolgacties worden gedefinieerd. Op de pagina voor gemeenten vind je een overzicht van de prijzen. 

Onderbouwing besparen & investeren?


In het rapport onder het kopje “Advies” wordt een indicatie gegeven van de kosten en de energiebesparing. De indicatie van de bedragen zijn gebaseerd op de gemiddelde oppervlakken van vloer, gevel, beglazing en dak van standaard woningtypen. Hierbij maken we onderscheid tussen appartementen, 2-onder-1 kap, tussen-, hoek-, vrijstaande woningen. De gebruikte kengetallen zijn afkomstig van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal

Uitgangspunten indicatie besparing
De besparing is berekend met hr-ketel, standaard gebruik van verwarming, verwarmde zolder en gasprijs van 1 euro per m3. De besparingen kunnen afhankelijk van de gasprijs hoger of lager uitvallen. Daarnaast zullen mensen die zuinig stoken verbruiken minder energie en dus door betere isolatie minder besparen dan mensen met een standaard gebruik van de verwarming. 

Wanneer maken jullie een warmtescan?

De warmtescans maken we in de periode november tot en met maart. Voor een juiste warmtescan dient er namelijk een temperatuurverschil te zijn van minimaal 10 graden tussen binnen en buiten. Omdat we de warmtescans maken tijdens koude nachten is het niet nodig om extra te stoken.

Gratis Energieklus Fix-bezoek?

De kosten voor energie blijven stijgen. Om niet nog meer te hoeven betalen, moeten we minder energie verbruiken. Energieklus installeert namens verschillende gemeenten gratis kleine energiebesparende maatregelen. 

Bewoners die een brief hebben ontvangen van de gemeente kunnen zich gratis online aanmelden. Een Energieklusser komt langs om echt te installeren! Daarbij geven we advies en een woningrapport. Lukt het niet om een afspraak te maken? Neem dan contact op met onze helpdesk via warm@sobolt.com of 010 - 318 00 51.

 

Fixers-1